Asfalt i lange baner

Et usædvanligt stort belægningsarbejde er udført på bane o4L/22R. Landets største fræsere har været i gang og hele pinsens produktion af asfalt på NCCs fabrikker er nu lagt ud på banen.

Asfaltfræserens skarpe tænder æder sig igennem et 13 cm tykt lag asfalt på bane 04L/22R. Hele pinsen var banen døgnlukket for at få skiftet 21.000 m2 slidt og porøs asfalt ud med en tilsvarende portion frisklavet, dampende hed asfalt.
”Det er det største set-up vi har haft i forbindelse med at udskifte banebelægning,” fortæller projektleder Hans Henrik Bünner lørdag eftermiddag.  ”Frem til lørdag midnat fræser tre asfalthold fra Brdr. Hedegaard et område, der er 13 cm dybt og 900 meter langt på den midterste del af banen op fordi det er slidt og har mistet sin bæreevne. Sidste pinse lagde vi ny belægning på et tilsvarende stykke, men kun i 3-4 cm tykkelse, så det er et meget stort og udsædvanligt belægningsarbejde, vi er i gang med,” siger Hans Henrik Bünner.

FRS-2_~1 HJ-FRS~1    

Danmarks største asfaltfræsere er i gang.

 

Det sorte bjerg i syd Pinsesolen bager ned over asfaltarbejderne, der er klædt i shorts og bare maver under de gule veste. Asfaltfræseren spiser grådigt af den udtjente asfalt og høsten sprøjtes over i den forankørende lastbil.
Når lastbilens lad er fyldt, kører den ned i lufthavnens sydlige del og læsser af på det asfaltbjerg, som Peter Woning fra Marken gør større og større. Med sin gummiged skovler han det ene læs efter det andet op. Når hans 12 timers vagt slutter i aften, har han skubbet 7.000 tons asfalt op på det sorte bjerg.
sort-bjerg

gummigedPeter Woning og Jesper Stokbæk Larsen i gummigeden på asfaltbjerget. Jesper Stokbæk Larsen, teamleder i Marken, har også en lang vagt, der begyndte klokken 5 og dårligt når at slutte, før han skal være klar søndag, når den friske asfalt skal lægges ud.”Vi kører lods og sørger for at banen er spærret af. I nat kører to medarbejdere med de store fejekoste, som vi bruger ved snerydning, og fejer dér, hvor der er fræset, inden der skal klæber på.

Det er fantastisk at være involveret i sådan et stort projekt og at være her, når banen er døgnlukket. Og lige nu kører det fuldstændig efter planen,” siger Jesper Stokbæk Larsen, mens han giver instruks over radioen om en ekstra afspærring, så ingen er i tvivl om, hvor grænserne går.
Hold på regnen I græsset mellem de gule mælkebøtter trækker elektrikere fra Kemp & Lauritzen nye kabler ud til dybe, firkantede huller i banen. Her sidder centerlysene normalt, men de er gennem de seneste par uger taget op og bliver nu renoveret af CPHs el-teknikere. Når banen har fået ny belægning, skal centerlysene sættes ned igen.

En rekordvarm dag afløses af en nat med krydsede fingre. Her må det absolut ikke regne, for nu skal et klæbende materiale lægges ned der, hvor asfalten er fjernet. Det må ikke blive vådt, for så kan den friske, varme asfalt ikke binde.

UDLGGE~1Den første asfalt lægges ud pinsedag.

Skyerne viser nåde og holder på dråberne indtil asfaltudlæggerne er godt i gang. Al den asfalt, som NCCs to fabrikker i København kan nå at fremstille i pinsen, skal nu lægges ud i to lag på bane 04L/22R.
Garvede asfaltfolk ”Regnen betyder, at vi må sætte hastigheden ned. Asfalten skal tromles, mens den er varm, og den bliver hurtig kølet ned, når det er vådt. Men vi gør hvad vi kan for at feje, suge og presse vandet væk,” siger Hans Henrik Bünner om effekten af det våde søndagsvejr.

kolonne

vand

Regnen gør det svært og forsinker arbejdet tre timer.

alle-tromlerBrdr. Hedegaards eget asfalthold, to øvrige asfalthold og chaufførerne fra DSV er garvede asfaltfolk, så selvfølgelig lykkes missionen. Asfalten bliver lagt, og tirsdag morgen fjernede Marken afspærringen af den døgnlukkede bane. Dagmarkeringen er genmalet, og flyene lander og letter igen på den vestlige bane.

 

I de kommende uger skal centerlys genetableres og sommerens renovering af banebelægning på airside er afsluttet.

21.000 m2 ud af de 162.000 m2 belægning på bane 04L/22R er skiftet ud i år.
De 7.000 tons opfræsede asfalt bliver på et senere tidspunkt genanvendt til ny asfalt.

Samtidigt med asfaltarbejdet har el-teknikerne udskiftet samtlige centerlys og 90 armaturer er justeret.

I det store belægningsarbejde er medarbejdere fra Marken, el-teknikere, Security og safetyinspektører involveret.

This entry was posted in Fotoblog, Set og sket. Bookmark the permalink.

Comments are closed.